Statut - Przedszkola Niepublicznego Bajkowe Wzgórze
Statut Przedszkola Niepublicznego Bajkowe Wzgórze w Dąbrowie Górniczej
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
- Przedszkole nosi nazwę Przedszkole Niepubliczne Bajkowe Wzgórze . – dalej zwane będzie „Przedszkolem”.
- Przedszkole ma siedzibę w:ul. Grynia 6 41-300 Dąbrowa Górnicza
§ 2
Podstawę prawną działania Przedszkola stanowią w szczególności:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.),
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1915 ze zm.),
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1762 ze zm.),
- Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1930 ze zm.),
- rozporządzenia wykonawcze do ustaw,
- niniejszy statut,
- wpis do ewidencji placówek oświatowych prowadzonej przez .Urząd Miasta w Dąbrowie Górniczej
§ 3
- Osobą prowadzącą Przedszkole jest Klaudyna Szczęsna prowadząca działalność gospodarczą pod nazwą CONCEPT Klaudyna Szczęsna zamieszkała ul. Orzechowa 10, 42-400 Zawiercie.
- Przedszkole jest placówką niepubliczną przeznaczoną dla dzieci w wieku od trzech do siedmiu lat, objętych w świetle ustaw oświatowych wychowaniem przedszkolnym, realizującą programy wychowania przedszkolnego uwzględniające podstawę programową wychowania przedszkolnego, zatrudniającą nauczycieli mających kwalifikacje określone dla nauczycieli przedszkoli publicznych.
- Na zasadach określonych przez Ustawę Prawo oświatowe z Przedszkola mogą korzystać również dzieci, które nie osiągnęły minimalnego wieku oraz przekroczyły maksymalny wiek wychowania przedszkolnego.
Rozdział II
Cele i zadania Przedszkola
§ 4
Celem nadrzędnym Przedszkola jest umożliwienie realizacji prawa dziecka do wychowania i opieki w ramach wychowania przedszkolnego przy poszanowaniu dobra dziecka.
§ 5
Przedszkole realizuje cele i zadania określone w Ustawie o systemie oświaty, Ustawie Prawo oświatowe, rozporządzeniach wykonawczych, a w szczególności w podstawie programowej wychowania przedszkolnego. Cele te koncentrują się na wspomaganiu rozwoju dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym. Przedszkole pełni funkcje opiekuńcze, wychowawcze i kształcące, zapewniając dzieciom możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych.
§ 6
W szczególności zadaniami Przedszkola są:
- wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień i kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji,
- budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, aby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe,
- kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek,
- rozwijanie u dzieci umiejętności społecznych, które są niezbędne w poprawnych relacjach z innymi dziećmi i dorosłymi,
- stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych,
- troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych,
- budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych,
- wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się przez muzykę, małe formy teatralne i sztuki plastyczne,
- kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej,
- zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych przez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.
§ 7
- Realizacja zadań określonych w § 6 polega przede wszystkim na zapewnieniu dzieciom opieki pedagogicznej w czasie pobytu w Przedszkolu i w trakcie zajęć poza terenem placówki.
- Opieka nad dziećmi powierzona jest jednemu lub dwóm nauczycielom albo jednemu nauczycielowi i pomocy nauczyciela.
- Przedszkole prowadzi działalność diagnostyczną rozwoju wychowanków.
- Przedszkole udziela dzieciom pomocy logopedycznej, psychologicznej i w zakresie korygowania wad postawy, organizując zajęcia z wychowankami oraz konsultacje dla rodziców (opiekunów prawnych) i nauczycieli ze specjalistami z tych dziedzin.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest wychowankowi poprzez rozpoznawanie i zaspokajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz rozpoznawanie indywidualnych możliwości psychofizycznych wychowanka, wynikających w szczególności:
- z niepełnosprawności,
- z niedostosowania społecznego,
- z zagrożenia niedostosowaniem społecznym,
- z zaburzeń zachowania lub emocji,
- ze szczególnych uzdolnień,
- ze specyficznych trudności w uczeniu się,
- z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych,
- z choroby przewlekłej,
- z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych,
- z niepowodzeń edukacyjnych,
- z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową dziecka i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi,
- z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
§ 8
- Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu jest dobrowolne i nieodpłatne.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor.
- Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają wychowankom nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych oraz specjaliści wykonujący zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności psycholodzy, pedagodzy, logopedzi i terapeuci pedagogiczni.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z:
- rodzicami dzieci,
- poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi,
- placówkami doskonalenia nauczycieli,
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana z inicjatywy:
- wychowanka,
- rodziców,
- dyrektora,
- nauczyciela, wychowawcy grupy wychowawczej lub specjalisty, prowadzących zajęcia z wychowankiem,
- poradni,
- pomocy nauczyciela,
- kuratora sądowego,
§ 9
- W przedszkolu pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z wychowankiem oraz w formie:
- zajęć rozwijających uzdolnienia,
- zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym,
- zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego,
- porad i konsultacji.
- Formy i okres udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin, w których poszczególne formy będą realizowane, są uwzględniane w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, opracowanym dla dziecka zgodnie z odrębnymi przepisami.
- O potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną informuje się rodziców (prawnych opiekunów) wychowanka.
Rozdział III
Organy Przedszkola i ich kompetencje
§ 10
Organami Przedszkola są:
- dyrektor przedszkola,
- zastępca dyrektora,
- rada pedagogiczna.
§ 11
Przedszkolem kieruje dyrektor, który jest jego przedstawicielem na zewnątrz i przełożonym służbowym wszystkich pracowników.
§ 12
Dyrektor Przedszkola w szczególności:
- sprawuje nadzór pedagogiczny i odpowiada za realizację przez Przedszkole programu nauczania i wychowania,
- sprawuje opiekę nad wychowankami i stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego przez aktywne działania prozdrowotne,
- realizuje uchwały rady pedagogicznej, podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących,
- dysponuje środkami finansowymi Przedszkola,
- wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa wychowankom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez Przedszkole,
- odpowiada za organizację administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi Przedszkola,
- zatrudnia i zwalnia nauczycieli i innych pracowników Przedszkola,
- przydziela nauczycielom stałe prace i zajęcia oraz rozlicza z ich wykonania,
- dokonuje oceny pracy nauczycieli i innych pracowników Przedszkola,
- wykonuje inne czynności z zakresu prawa pracy wobec pracowników Przedszkola,
- decyduje o przyjęciu dziecka do Przedszkola i o skreśleniu dziecka – na podstawie uchwały rady pedagogicznej – z listy wychowanków w przypadkach określonych w niniejszym statucie,
- opracowuje projekt statutu Przedszkola oraz jego zmiany i przedkłada je do zatwierdzenia przez radę pedagogiczną,
- prowadzi i archiwizuje dokumentację Przedszkola.
§ 13
- Przy wykonywaniu zadań, o których mowa w § 12, dyrektor współpracuje z radą pedagogiczną, zastępcą dyrektora oraz pozostałymi pracownikami i rodzicami (opiekunami prawnymi) wychowanków.
- Dyrektor może upoważniać podległych pracowników do wykonywania w jego imieniu zadań wskazanych w § 12, sprawując wówczas nadzór nad ich prawidłowym wykonywaniem.
§ 14
- W Przedszkolu tworzy się stanowisko zastępcy dyrektora.
- Zastępca dyrektora zastępuje dyrektora w czasie jego nieobecności i wykonuje w tym czasie jego zadania.
- Poza okresem zastępstwa, o którym mowa w ust. 2, zastępca dyrektora odpowiada za wykonywanie zadań przydzielonych mu pisemnie przez dyrektora.
- Zastępcę dyrektora powołuje i odwołuje dyrektor.
§ 15
- W Przedszkolu działa rada pedagogiczna, która jest kolegialnym organem Przedszkola w zakresie realizacji jego statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
- W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Przedszkolu.
- Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor.
- Przewodniczący rady pedagogicznej przygotowuje zebrania rady pedagogicznej i jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem Przedszkola.
- Z zebrania rady pedagogicznej sporządza się protokół i w terminie 10 dni od daty zebrania wpisuje się do teczki protokołów, która jest podstawowym dokumentem działalności rady pedagogicznej. Protokół z zebrania rady, wraz z listą obecności jej członków, podpisują przewodniczący obrad i protokolant.
- Członkowie rady pedagogicznej mogą zgłaszać ewentualne poprawki przewodniczącemu do następnego posiedzenia. Rada na najbliższym zebraniu decyduje o wprowadzeniu zgłoszonych poprawek do protokołu.
§ 16
- Rada pedagogiczna podejmuje rozstrzygnięcia w drodze uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
- Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należą:
- zatwierdzanie planów pracy Przedszkola,
- zatwierdzanie projektu statutu i jego zmian opracowanych przez dyrektora,
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
- ustalanie organizacji samokształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli Przedszkola,
- podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy wychowanków.
- Rada pedagogiczna wydaje opinie w następujących sprawach:
- organizacji pracy Przedszkola, w tym zwłaszcza tygodniowego rozkładu zajęć,
- propozycji dyrektora w kwestii przydziału nauczycielom stałych i dodatkowych prac oraz zajęć,
- innych przedstawionych radzie przez dyrektora do zaopiniowania.
- Szczegółowy tryb pracy rady pedagogicznej określa uchwalany przez radę regulamin.
§ 17
- Członkowie rady pedagogicznej i inni uczestnicy zebrań są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu rady, które mogą naruszyć dobro osobiste wychowanków lub ich rodziców (opiekunów prawnych), a także nauczycieli i innych pracowników Przedszkola.
- Członek rady pedagogicznej zobowiązany jest ponadto:
- czynnie uczestniczyć we wszystkich zebraniach i pracach rady,
- realizować przyjęte uchwały,
- współtworzyć atmosferę życzliwości, koleżeństwa i zgodnego współdziałania wszystkich członków rady,
- współpracować z rodzicami (opiekunami prawnymi) dziecka.
Rozdział IV
Organizacja Przedszkola
§ 18
Rok szkolny w Przedszkolu rozpoczyna się 1 września, a kończy 31 sierpnia następnego roku.
Przedszkole pracuje cały rok z wyłączeniem 2 tygodni w okresie wakacyjnym
§ 19
- Przedszkole jest placówką opiekuńczo-wychowawczo-dydaktyczną zapewniającą opiekę, wychowanie i naukę dzieciom od trzech do siedmiu lat, objętym wychowaniem przedszkolnym.
- Do Przedszkola – na warunkach określonych w ustawach oświatowych – mogą być przyjęte także dzieci, które nie osiągnęły albo przekroczyły wiek, o którym mowa w ust. 1.
- Godziny uczęszczania poszczególnych dzieci w ramach czasu, o którym mowa w ust. 2, ustala się w porozumieniu z rodzicami (opiekunami prawnymi).
- Organizację pracy określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora w porozumieniu z resztą pracowników.
§ 20
- W oddziałach przedszkolnych realizowane są programy nauczania uwzględniające wymagania podstawy programowej wychowania przedszkolnego zatwierdzone przez ministra edukacji narodowej, jak również programy autorskie nauczycieli zatwierdzone przez radę pedagogiczną.
- Przedszkole może rozszerzać ofertę opiekuńczą i edukacyjną w zależności od potrzeb.
- Realizacja założeń podstawy programowej wychowania przedszkolnego odbywa się w dni powszednie nie krócej niż 5 godzin dziennie, przez 10 miesięcy w roku, tj. od 1 września do 30 czerwca.
- Przedszkole zapewnia dzieciom zapisanym do placówki uczestnictwo w zajęciach dodatkowych w trakcie pobytu w Przedszkolu, zgodnie z oczekiwaniami rodziców (opiekunów prawnych).
- Ofertę zajęć dodatkowych, czas ich trwania i tygodniowy plan zajęć ustala i przedstawia do wiadomości rodziców (opiekunów prawnych) dyrektor Przedszkola.
§ 21
- Podstawową jednostką organizacyjną Przedszkola jest grupa.
- Grupy w Przedszkolu mogą liczyć maksymalnie nie więcej niż 25 (słownie: dwudziestu pięciu ) wychowanków.
- O przypisaniu dziecka do danej grupy decyduje jego wiek.
- W okresie wakacji letnich, a także w razie dużej absencji dzieci lub absencji chorobowej nauczyciela dopuszczalne jest tworzenie innego składu grup przedszkolnych
- W przypadku niewystarczającej ilości dzieci w danej grupie wiekowej dopuszczalne jest tworzenie grup zróżnicowanych wiekowo.
§ 22
Czas trwania wszystkich zajęć dydaktyczno-wychowawczych z dziećmi, w tym również zajęć dodatkowych, jest dostosowany do możliwości rozwojowych wychowanków i wynosi:
- 15 min dla dzieci trzy- i czteroletnich,
- 30 min dla dzieci starszych.
§ 23
- Przedszkole może współpracować z innymi placówkami kulturalno-oświatowymi w celu realizacji dodatkowych form edukacyjnych i kulturalnych.
- Przedszkole może współpracować z innymi instytucjami lokalnymi w celu organizowania działań mających na celu integrację społeczności lokalnej.
§ 24
- W celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju wychowanków, Przedszkole organizuje żywienie.
- Korzystanie z posiłków w Przedszkolu jest odpłatne.
- Szczegółowe warunki korzystania z wyżywienia, w tym wysokość opłat za posiłki, ustala dyrektor Przedszkola w porozumieniu z firmą kateringową.
- W zależności od długości pobytu i warunków ustalonych z rodzicami (opiekunami prawnymi) Przedszkole zapewnia wychowankom:
- śniadanie,
- obiad,
- podwieczorek I
- Podwieczorek II .
- Z wyżywienia mogą korzystać pracownicy Przedszkola pod warunkiem wnoszenia opłat według stawek ustalonych przez dyrektora.
Rozdział V
Zasady rekrutacji oraz skreślania z listy wychowanków Przedszkola
§ 25
- Usługi świadczone są przez Przedszkole odpłatnie.
- Zgłoszenie dziecka do Przedszkola jest równoznaczne z akceptacją przez rodziców (opiekunów prawnych) zasady określonej w ust. 1.
- Wysokość opłat i szczegółowe zasady ich wnoszenia reguluje umowa zawarta pomiędzy Przedszkolem a rodzicami (opiekunami prawnymi) dziecka.
§ 26
- Do Przedszkola mogą być przyjmowane dzieci w wieku od trzech do siedmiu lat.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach do Przedszkola może być przyjęte także dziecko dwuipółletnie, pod warunkiem że wykazuje się niezbędną samodzielnością w podstawowych czynnościach życiowych.
- O przyjęciu dziecka do Przedszkola decyduje dyrektor.
- Podstawą zapisania dziecka na listę wychowanków są złożenie wypełnionej karty zgłoszeniowej według wzoru obowiązującego w Przedszkolu, zawarcie przez rodziców (opiekunów prawnych) dziecka umowy o świadczenie usług wychowania przedszkolnego i wpłacenie wpisowego.
- Dzieci mogą być przyjmowane w ciągu całego roku szkolnego, jeżeli Przedszkole dysponuje wolnymi miejscami. Pierwszeństwo w przyjęciu mają dzieci już uczęszczające i dzieci, których rodzeństwo aktualnie uczęszcza do Przedszkola.
- Dyrektor może podjąć decyzję o odmowie przyjęcia dziecka do Przedszkola, jeśli w placówce nie ma wolnych miejsc lub też z uwagi na stan zdrowia bądź inne okoliczności dotyczące dziecka, gdy Przedszkole nie jest w stanie zapewnić mu odpowiednich warunków odbywania wychowania przedszkolnego.
§ 27
- Skreślenie z listy wychowanków Przedszkola następuje w razie rozwiązania umowy o świadczenie usług wychowania przedszkolnego w związku z wypowiedzeniem dokonanym przez rodziców (opiekunów prawnych) dziecka, przy czym okres wypowiedzenia wynosi miesiąc.
- Skreślenie z listy wychowanków Przedszkola następuje także w razie rozwiązania umowy o świadczenie usług wychowania przedszkolnego przez Przedszkole w związku z:
- uchylaniem się przez rodziców (opiekunów prawnych) od terminowego wnoszenia opłat (zaleganie za 3miesiące),
- uporczywym lub rażącym naruszaniem przez dziecko ustalonego w Przedszkolu porządku,
- brakiem współpracy pomiędzy rodzicami (opiekunami prawnymi) dziecka a personelem Przedszkola w rozwiązywaniu problemów wychowawczo-dydaktycznych oraz zdrowotnych.
Rozdział VI
Wychowankowie Przedszkola
§ 28
Przedszkole gwarantuje każdemu wychowankowi poszanowanie wszystkich praw wynikających z Konwencji Praw Dziecka i innych aktów powszechnie obowiązującego prawa.
§ 29
Wychowankowie Przedszkola mają prawo do:
- ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej albo psychicznej,
- ochrony i poszanowania godności osobistej,
- właściwej organizacji procesu opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznego, w tym do przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny,
- ochrony zdrowia,
- podmiotowego i życzliwego traktowania.
§ 30
- W przypadku naruszenia praw wychowanka rodzicom dziecka (opiekunom prawnym) przysługuje prawo do złożenia skargi do dyrektora Przedszkola.
- Skarga, o której mowa w ust. 1, powinna zostać złożona na piśmie i zawierać opis sytuacji będącej przedmiotem skargi.
- Dyrektor rozpatruje skargę niezwłocznie, nie później niż w ciągu 14 dni, licząc od daty jej wpływu.
- O sposobie rozpatrzenia skargi, o której mowa w ust. 1, dyrektor informuje rodziców (opiekunów prawnych) na piśmie.
§ 31
Wychowankowie Przedszkola zobowiązani są do:
- okazywania szacunku kolegom, nauczycielom i innym pracownikom Przedszkola,
- przestrzegania zasad i norm ustalonych w grupie przedszkolnej,
- zgodnego współżycia z rówieśnikami,
- słuchania i wykonywania poleceń,
- poszanowania mienia Przedszkola i innych osób,
- poszanowania czystości i porządku na terenie Przedszkola,
- zgłaszania nauczycielowi konieczności oddalenia się poza wyznaczone miejsce prowadzenia zajęć czy zabawy,
- dbania o bezpieczeństwo i zdrowie swoje i kolegów,
- zgłaszania nauczycielowi problemów zdrowotnych i fizjologicznych.
§ 32
- Za dobre zachowanie i wyróżniające postępy dydaktyczne wychowanek może być nagradzany.
- Nagrodą dla wychowanka mogą być w szczególności pochwały ustne, znaczki, naklejki, odznaki, listy gratulacyjne, dyplomy.
§ 33
- Za zawinione niestosowanie się do obowiązującego w Przedszkolu porządku dziecko może być ukarane.
- Karami są:
- ustna reprymenda (rozmowa wychowawcza),
- nakazanie powtarzania przez dziecko poprawnego zachowania,
- odebranie dziecku przedmiotu niewłaściwej zabawy,
- odsunięcie dziecka od zabawy,
- czasowe ograniczenie uprawnień do wybranych zabaw.
- Przy stosowaniu kar należy kierować się celem wychowawczym.
- Niezależnie od wymierzenia dziecku kary można zobowiązać je do przeproszenia osoby pokrzywdzonej jego niewłaściwym zachowaniem i naprawienia szkody.
Rozdział VII
Nauczyciele i inni pracownicy Przedszkola
§ 34
- Pracownicy Przedszkola zatrudniani są zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa pracy.
- Zasada wyrażona w ust. 1 nie wyklucza możliwości współpracy z Przedszkolem ani świadczenia pracy/usług na podstawie umów cywilnoprawnych, zgodnie z zasadami określonymi w art. 10a Ustawy Karta nauczyciela.
- Warunkiem zatrudnienia na stanowisku nauczyciela w Przedszkolu jest posiadanie udokumentowanych kwalifikacji pedagogicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami. W uzasadnionych przypadkach może być zatrudniona osoba niebędąca nauczycielem do prowadzenia zajęć rozwijających zainteresowania, mająca przygotowanie uznane przez dyrektora Przedszkola za odpowiednie do prowadzenia danych zajęć
- Każdy pracownik ma prawo do bezpiecznych i higienicznych warunków pracy w Przedszkolu.
§ 35
Obowiązki każdego pracownika Przedszkola to w szczególności:
- przestrzeganie przepisów powszechnie obowiązującego prawa i ustalonego porządku pracy Przedszkola,
- poszanowanie praw dziecka,
- przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych,
- dbanie o bezpieczeństwo wychowanków i innych osób przebywających na terenie Przedszkola,
- dbanie o dobro Przedszkola i jego mienie,
- przestrzeganie zasad współżycia społecznego.
§ 36
Do obowiązków nauczyciela należą:
- dbanie o bezpieczeństwo i zdrowie wychowanków w czasie pobytu w Przedszkolu i poza jego terenem w czasie zajęć organizowanych przez Przedszkole,
- prowadzenie pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej zgodnie z obowiązującym programem nauczania,
- dbanie o warsztat pracy własnej,
- dbanie o estetykę pomieszczeń, w których prowadzone są zajęcia z dziećmi,
- otaczanie indywidualną opieką każdego z wychowanków i dostosowanie metody i formy pracy do jego możliwości,
- tworzenie warunków wspomagających rozwój dzieci, ich zdolności i zainteresowań, dążenie do pobudzenia procesów rozwojowych, do optymalnej aktywizacji dzieci przez wykorzystywanie ich własnej inicjatywy,
- wspieranie rozwoju aktywności poznawczej dziecka nastawionej na poznawanie samego siebie, otaczającej rzeczywistości społeczno-kulturalnej i przyrodniczej,
- współpraca z psychologiem oraz specjalistami służącymi pomocą w rozwiązywaniu problemów,
- współpraca z rodzicami (opiekunami prawnymi) w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczo-edukacyjnych,
- prowadzenie obserwacji pedagogicznej w celu poznania i zaspokojenia potrzeb rozwojowych dzieci,
- rozwój osobisty i samokształcenie,
- uczestnictwo w doskonaleniu zawodowym.
Rozdział VIII
Współpraca z rodzicami (opiekunami prawnymi)
§ 37
- Obowiązkiem rodziców (opiekunów prawnych) jest osobiste przyprowadzanie i odbieranie dziecka z Przedszkola w godzinach pracy placówki.
- Dziecko może być przyprowadzane do Przedszkola przez inną osobę zapewniającą pełne bezpieczeństwo.
- Dzieci mogą być również odbierane przez upoważnione pisemnie przez rodziców (opiekunów prawnych) osoby pełnoletnie, które mogą przejąć odpowiedzialność prawną i zapewnić dziecku pełne bezpieczeństwo, oraz osoby wskazane przez rodziców (opiekunów prawnych) w umowie.
- Osoba odbierająca dziecko nie może być pod wpływem alkoholu ani innych środków odurzających.
- Nauczyciel nie może powierzyć dziecka osobie nieznanej.
§ 38
Rodzice (opiekunowie prawni) mają prawo do:
- informacji o planie pracy Przedszkola,
- uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego postępów, osiągnięć i niepowodzeń,
- uczestnictwa w zajęciach organizowanych celowo dla rodziców (opiekunów prawnych) i dzieci oraz w uroczystościach przedszkolnych,
- uzyskiwania porad i wskazówek w sprawach wychowania i rozwoju dziecka,
- wyrażania swoich opinii na temat pracy Przedszkola oraz przekazywania dyrektorowi wniosków dotyczących pracy placówki.
§ 39
Do obowiązków rodziców (opiekunów prawnych) należą:
- przestrzeganie niniejszego statutu i przepisów powszechnie obowiązującego prawa dotyczących wychowania przedszkolnego,
- zapewnienie przyprowadzania i odbierania dziecka w ustalonych godzinach przez osoby zapewniające dziecku pełne bezpieczeństwo,
- informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w Przedszkolu,
- informowanie o wszystkich istotnych okolicznościach dotyczących dziecka, które mogą mieć znaczenie dla sposobu realizowania wychowania przedszkolnego,
- zgłaszanie wszelkich niedyspozycji dziecka i wszelkich niepokojących objawów w jego zachowaniu, mających wpływ na funkcjonowanie w grupie,
- uczestniczenie w zebraniach organizowanych przez Przedszkole,
- regularne i terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w Przedszkolu,
- współdziałanie z nauczycielami w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określania drogi jego indywidualnego rozwoju.
Rozdział IX
Zajęcia zdalne
§ 40
- Każdy rodzic otrzymuje dane logowania do aplikacji LIVEKID po podpisaniu umowy z placówką.
- Zajęcia w formie zdalnej mogą być realizowane z wykorzystaniem aplikacji LIVEKID.
- Dyrektor odpowiada za skoordynowanie dziennej i tygodniowej liczby zajęć, w tym za ustalenie limitu zajęć prowadzonych w czasie rzeczywistym zarówno w tygodniu, jak i w konkretnym dniu, przy uwzględnieniu bezpieczeństwa i higieny pracy przy komputerze (lub innym urządzeniu multimedialnym).
- Zadaniem wychowawcy jest systematyczne, raz w tygodniu, zamieszczanie rozkładu zajęć dla oddziału na aplikacji.
- Nauczyciele przekazują wychowankom, z wykorzystaniem środków komunikacji na odległość, informację o zadaniach dla wychowanków z terminem ich wykonania/przesłania nie krótszym niż siedem dni i ustalonym w taki sposób, aby wychowankowie mieli możliwość wykonania zadania w warunkach pracy zdalnej.
§ 41
- Przedszkole zapewnia nauczycielom możliwość prowadzenia nauczania zdalnego w siedzibie Przedszkola, z wykorzystaniem przedszkolnego sprzętu komputerowego.
- Dyrektor powołuje zespół ds. zdalnego nauczania, którego zadaniami są wspieranie pozostałych nauczycieli, dzielenie się doświadczeniami i umiejętnościami informatycznymi oraz metodycznymi.
§ 42
- Prowadzone przez nauczycieli zajęcia online mogą być obserwowane przez dyrektora w ramach prowadzonego wewnętrznego nadzoru pedagogicznego.
- Cele obserwacji, o której mowa w ust. 1, to weryfikowanie materiałów udostępnianych wychowankom do nauki, obserwowanie działań nauczyciela, w szczególności dotyczących: komunikowania wychowankom celów zajęć, wskazywania wymaganych zadań i aktywności, wspierania wychowanków w ich realizacji, dawania wskazówek, ukierunkowywania, oceniania, liczby zadawanych prac domowych.
§ 43
- Dyrektor Przedszkola koordynuje pracę nauczycieli oraz współpracę nauczycieli z rodzicami.
- Nauczyciel zobowiązany jest do odczytywania informacji wysyłanych przez dyrektora Przedszkola w postaci SMS-ów, e-maili, z użyciem komunikatorów internetowych.
- Nauczyciele wykonują pracę zdalnie lub pozostają w gotowości do pracy.
- Proponowane zajęcia powinny uwzględniać wiek dziecka i jego możliwości psychofizyczne.
- Wychowawca oddziału podaje zakres treści nauczania przy użyciu dostępnych środków komunikacji elektronicznej.
- Przy planowaniu pracy zdalnej do realizacji w domu proponuje się sytuacje sprzyjające zacieśnieniu rodzinnych relacji, np. konstruowanie gier, czytanie, zabawy sensoryczne, wspólną zabawę na podwórku.
- Zajęcia online lub offline oraz godziny konsultacji z rodzicami (opiekunami prawnymi) i ewentualnie z dziećmi dla poszczególnych oddziałów odbywają się zgodnie z planem pracy odpowiadającym tygodniowemu pensum poszczególnych nauczycieli.
- Wszyscy nauczyciele są dostępni dla rodziców (opiekunów prawnych) i ich dzieci w godzinach swojej pracy zgodnie z tygodniowym planem pracy. Nauczyciele wychowawcy potwierdzają obecność wychowanków na zajęciach.
Rozdział X
Sposób uzyskiwania środków finansowych na działalność Przedszkola
§ 44
Przedszkole uzyskuje środki finansowe na działalność z następujących źródeł:
- z dotacji przewidzianych przez Ustawę o finansowaniu zadań oświatowych,
- z opłat wnoszonych przez rodziców (opiekunów prawnych) z tytułu świadczenia usług wychowania przedszkolnego i za żywienie,
§ 45
Wysokość i warunki wnoszenia opłat przez rodziców (opiekunów prawnych) określa się w drodze umowy.
§ 46
Gospodarka finansowa i rachunkowość Przedszkola prowadzone są zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Rozdział XI
Postanowienia końcowe
§ 47
- Każda zmiana statutu dla skuteczności wymaga zatwierdzenia przez osobę prowadzącą.
- Projekt zmiany statutu przygotowuje dyrektor, a zatwierdza rada pedagogiczna.
§ 48
Statut wchodzi w życie z dniem podpisania.