"Kto nigdy nie był dzieckiem, nie może stać się dorosłym."
Charles Chaplin
≡ MENU
Charakterystyka rozwoju trzylatka

Charakterystyka rozwoju trzylatka

Rodzicu! Pamiętaj, iż to tylko orientacyjne normy. Twoje dziecko jest indywidualnością i rozwija się zgodnie z własnym rytmem. Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, nie bój się pytać lekarza lub wychowawcy.

Rozwój motoryki dużej:

  • potrafi podskoczyć jeden raz na dwóch nogach,
  • wchodzi i schodzi po schodach, stawiając kroki naprzemiennie,
  • potrafi zrobić przewrót w przód,
  • jeździ na trójkołowym rowerku oraz na hulajnodze,
  • potrafi pchać przed sobą zabawki.

Rozwój motoryki małej i koordynacji wzrokowo-ruchowej:

  • nawleka korale na elastyczny sznurek,
  • podczas rysowania trzyma ołówek między kciukiem i palcem wskazującym,
  • zakręca słoiki, falkony,
  • buduje dwu-trzywymiarowe budowle,
  • posługuje się ręką dominującą,
  • lepi z plasteliny (wałeczek, kulkę, placek, rogalik),
  • zrywa drobne owoce (agrest, truskawki...),
  • przypina klamerki do ścianek pudełka,
  • potrafi nakręcić zabawkę.

Rozwój procesów poznawczych:

  • składa w całość dwie połówki owoców,
  • potrafi sortować takie same przedmioty według kolorów,
  • skupia uwagę na ok. 15 minut,
  • rozumie polecenia związane z położeniem przedmiotów w przestrzeni,
  • liczy do 4,
  • powtarza zdanie złożone z 6 – 12 sylab,
  • powtarza z pamięci krótkie opowiadanie,
  • składa obrazek pocięty na 2 części.

Rozwój społeczny:

  • coraz częściej podejmuje zabawy tematyczne,
  • wita się bez przypominania,
  • cechuje go chwiejność uczuciowa,
  • potrafi zrezygnować z własnej przyjemności na rzecz drugiego dziecka,
  • pomaga rodzicom w pracach domowych,
  • cechuje go postawa egoistyczna i egocentryczna.

Samodzielność:

  • podczas spożywania posiłku posługuje się łyżką i widelcem,
  • sprząta zabawki z pomocą,
  • zdejmuje i wkłada rajstopy,
  • potrafi myć zęby pod nadzorem,
  • ubiera się i rozbiera samodzielnie (pod nadzorem osoby dorosłej),
  • podejmuje próbę zapinania guzików,
  • załatwia samodzielnie potrzeby fizjologiczne,
  • potrafi samodzielnie wydmuchać nos w chusteczkę.